Yeni mRNA aşıları sıtma enfeksiyonu risklerini azaltabilir: Çalışma

Bilim adamları, sıtmayı ortadan kaldırmanın bir gecede olmayacağını, ancak bu tür aşıların dünyanın birçok yerinden sıtmayı potansiyel olarak ortadan kaldırabileceğini ifade ettiler.

Görünüşe göre hem sıtma enfeksiyonunu hem de bulaşmayı azaltabilen iki yeni mRNA aşısı geliştirildi. Araştırmacılar ayrıca aşıların, ister tek tek ister kombinasyon halinde yapılsınlar, güçlü bir bağışıklık tepkisi oluşturduğunu söyledi.

George Washington Üniversitesi Milken Enstitüsü Halk Sağlığı Okulu'nda profesör olan Nirbhay Kumar, "Sıtmanın ortadan kaldırılması bir gecede olmayacak, ancak bu tür aşılar potansiyel olarak sıtmayı dünyanın birçok yerinden uzaklaştırabilir" dedi. Çalışma Perşembe günü npj Vaccines dergisinde yayınlandı.

Kumar yaptığı açıklamada, "mRNA aşı teknolojisi gerçekten ezber bozabilir. Bu teknolojinin COVID ile mücadelede ne kadar başarılı olduğunu gördük ve bu çalışma için onu uyarladık ve sıtmayla mücadele araçları geliştirmek için kullandık."

Çalışma, aşının viral bir proteine karşılık gelen bir parça haberci RNA - protein üretimi için gerekli olan RNA - getireceğine işaret etti.

Anopheles sivrisinekleri, P. falciparum ve P. vivax, dünyadaki tüm sıtma vakalarının %90'ından ve tüm sıtma ölümlerinin %95'inden sorumludur. Ölümlerin çoğu Sahra altı Afrika'da görülüyor, ancak sıtma dünya nüfusunun yarısını korkutmaya devam ediyor.

Araştırmacılar, iki mRNA aşısının tamamen farklı şekillerde çalıştığını söyledi.

Bir grup fareye, parazitlerin vücutta hareket etmesine ve karaciğeri işgal etmesine yardımcı olan bir proteini hedef alan bir mRNA aşısı ile aşıladılar. Bu arada, bir sivrisineğin orta bağırsağında parazitlerin üremesine yardımcı olan bir proteini hedef alan aşılı başka bir fare grubu.

Bu fareler daha sonra parazite neden olan enfeksiyona maruz bırakıldı. Çalışma, her iki aşının da farelerde güçlü bir bağışıklık tepkisi oluşturduğunu ve konakçıda ve sivrisinek vektöründe enfeksiyonu azaltmada oldukça etkili olduğunu buldu.

Araştırmacılara göre, parazitlerin sağlıklı sivrisineklere bulaşması sırasında koruyucu antikorların varlığı, sivrisineklerdeki parazit yükünü önemli ölçüde azalttı ve bu, sıtma bulaşmasını bozmada önemli bir adım.

Kumar, "Bu aşılar, enfeksiyonu önlemede oldukça etkiliydi ve bulaşma potansiyelini neredeyse tamamen ortadan kaldırdılar." Dedi.