Mars'ta oluşan hortumlar nasıl ses çıkarır? Tesadüfen kaydedildi, NASA yayınladı

NASA keşif aracının mikrofonu, dönen bir kırmızı toz kulesi tam tepesinden geçerken tesadüfen hortum sesini kaydetti.

Yaklaşık 10 saniye boyunca sadece saatte 25 mil (40 kph) hıza varan gürültülü rüzgarlar değil, aynı zamanda yüzlerce toz parçacığının gezici Perseverance'a çarpması da kaydedildi. Bilim insanları türünün ilk örneği olan bu sesi Salı günü yayınladı.

Araştırmacılara göre, Mars'ın ince atmosferi daha düşük sesler ve daha az güçlü rüzgar oluşturduğu için daha sessiz olmasına rağmen, Dünya'daki hortumlara çarpıcı bir şekilde benziyor.

Nature Communications dergisinde yayınlanan çalışmanın başyazarı Toulouse Üniversitesi'nden Naomi Murdoch, toz şeytanının geçen yıl Perseverance'ın üzerinden hızla gelip geçtiğini ve bu nedenle sesin kısa sürdüğünü söyledi. Aynı zamanda, park halindeki gezginin üzerindeki navigasyon kamerası görüntüler çekerken, hava durumu izleme aracı da veri topladı.

Houston'daki Ay ve Gezegen Enstitüsü'nden yardımcı yazar German Martinez, "Persy tarafından tamamen suçüstü yakalandı" dedi.

Mars'ta onlarca yıldır fotoğraflanan ancak şimdiye kadar hiç duyulmayan toz şeytanları kızıl gezegende çok sık görülüyor. Bu seferki ortalama bir aralıktaydı: en az 400 feet (118 metre) boyunda ve 80 feet (25 metre) eninde, saniyede 16 feet (5 metre) hızla hareket ediyordu.

Mikrofonun yapımına yardımcı olan Murdoch, toz şeytanı geçerken mikrofonun 308 toz pingi aldığını söyledi.

Gezginin SuperCam mikrofonunun birkaç günde bir üç dakikadan daha kısa bir süre açık kaldığı göz önüne alındığında, Murdoch toz şeytanının 27 Eylül 2021'de ortaya çıkmasının "kesinlikle şans" olduğunu söyledi. Toz şeytanının sesini yakalama şansının 200'de 1 olduğunu tahmin ediyor.

Perseverance'ın direğindeki aynı mikrofon, gezginin Şubat 2021'de inişinden kısa bir süre sonra Mars'tan gelen ilk sesleri, yani Mars rüzgarını sağladı. Bunu, gezginin etrafta dolaşmasının ve ona eşlik eden küçük Ingenuity helikopterinin yakınlarda uçmasının yanı sıra, mikrofonun ana nedeni olan gezginin kaya parçalayıcı lazerlerinin çıtırtısının sesi izledi.

Murdoch, bu kayıtların bilim insanlarına Mars rüzgârını, atmosferik türbülansı ve şimdi de toz hareketini daha önce hiç olmadığı kadar inceleme imkânı verdiğini söyledi. Sonuçlar, akustik verilerin uzay araştırmalarında ne kadar değerli olabileceğini gösteriyor."

Eski mikrobik yaşamın izlerini barındırabilecek kayaların peşinde olan Perseverance, bir zamanlar bir nehir deltasına sahne olan Jezero Krateri'nde şimdiye kadar 18 örnek topladı. NASA bu örnekleri on yıl sonra Dünya'ya geri getirmeyi planlıyor. Ingenuity helikopteri en uzunu neredeyse üç dakika süren 36 uçuş gerçekleştirdi.

Kaynak: Mint