Gizemli gökyüzü parlamasının nedeni doğrudan Dünya'ya enerji yollayan kara delik

Bu yılın başlarında gökbilimciler, gökyüzünün bir önceki gece böyle bir ışığın görülmediği bir bölgesinde olağanüstü bir parlama keşfettiler.

Gökbilimciler, Dünya'ya doğru gelen gizemli ve vahşice parlak bir görünür ışık parlamasının, doğrudan bize doğrultulmuş bir karadelikten kaynaklandığını bildirdiler. Keşif, hem bilim adamlarının şimdiye kadar bildirdiği en uzak olayı hem de görünür ışık kullanılarak keşfedilen ilk örneği işaret ediyor.

Bir kara deliğe çok yaklaşan yıldızlar parçalara ayrılır ve patlama tüm evrende duyulabilir. Bir gelgit kesintisi olayı veya TDE, vakaların yaklaşık %1'inde bir kara deliğin bir tarafından plazma ve radyasyonun püskürtülmesidir.

"Püskürtülmüş-TDE'ler" terimi, bir diş macunu tüpünü kapmak ve her iki uçtan malzeme fışkırtmakla karşılaştırılan bu olağandışı oluşumları ifade eder. Bilim adamları tarafından neredeyse hiç gözlemlenmezler ve gerçekte nasıl oluştukları hakkında daha da az şey bilirler. Bilim adamları, onları daha iyi anlamak için, fenomenler meydana geldiğinde son teknoloji teleskopları onlara doğrultabileceklerini umarak fenomen belirtileri için gökyüzünü tararlar.

Bu olay, Şubat ayında gökbilimcilerin, araştırmacıları dünyanın en gelişmiş teleskoplarından bazılarını onun yönüne doğrultmaya sevk eden ilgi çekici bir görünür ışık patlaması gözlemlediklerinde meydana geldi. Işık, gökyüzünün daha önce hiç böyle bir ışığın görülmediği bir bölgesinden geliyordu ve 1.000 trilyon güneşten daha fazla ışık yayıyor gibi görünüyordu. Oradaki bilim adamları bunu izlerken kendinden geçmişlerdi.

NASA, Caltech ve diğer kurumlardan bilim adamları tarafından yönetilen ekip, keşiflerini bir astronomi haber bülteninde yayınladı ve burada sinyal, MIT araştırmacıları da dahil olmak üzere dünyanın her yerinden astronomların ilgisini çekti. Sonraki birkaç gün içinde, X-ışını, ultraviyole, optik ve radyo bantlarındaki çeşitli dalga boylarında daha fazla bilgi toplamak ve bu kadar büyük miktarda ışığı neyin üretebileceğini belirlemek için bir dizi teleskop sinyali daralttı.

Bilim adamları arasındaki mevcut fikir birliği, jetli TDE'lerden biri olan AT 2022cmc'den kaynaklandığı yönünde. Jet büyük olasılıkla yakındaki bir yıldızın aniden bir karadelik tarafından yutulması, evrene ve doğrudan bize enerji göndermesi sonucu gelişti.

AT 2022cmc, şimdiye kadar tespit edilen dördüncü Doppler destekli TDE ve 2011'den beri gözlemlenen bu türden ilk olaydır. Aynı zamanda, bir optik gökyüzü araştırması kullanılarak keşfedilen ilk TDE'dir.

Bunun çok uzak bir yerden geldiğini, benzer nitelikteki diğer tüm olaylardan daha uzakta olduğunu keşfettiler. Evren kabaca bugünkü yaşının üçte biri olduğunda, Dünya'ya ulaşmış olan ışık uzayda yolculuğuna başladı.

Ancak jet doğrudan bize doğrultulduğu için, hem normalden daha yoğun hem de elektromanyetik spektrumun daha geniş bir alanında görülebiliyor, bu yüzden alışılmadık derecede parlak ve görünür.

Gökbilimciler bunu, zaten bir dizi rekoru alt üst etmiş olan TDE'yi bulmak için kullandılar. Umut, daha fazlasını keşfetmek için kullanılacağı, böylece daha iyi anlaşılabilecekleri ve kara delikler hakkında daha fazla bilgi sağlayabilecekleri. Önümüzdeki yıllarda daha güçlü teleskoplar devreye girdikçe, süper kütleli karadeliklerin nasıl büyüdüğüne ve etraflarındaki galaksileri şekillendirdiğine ışık tutabilen daha fazla TDE'yi ortaya çıkaracaklar.

Bulguları iki yeni makale sunuyor. Biri Nature dergisinde "Bir yıldızın büyük bir kara delik tarafından parçalanmasından çok parlak bir jet" başlığıyla, diğeri ise Nature Astronomy'de "Bir Yıldızın Parçalanmasının Ardından Relativistik Bir Jetin Doğuşu" başlığıyla yayınlandı.